Jan van Eldik Oliebollentoernooi 2024 weer groot succes!

Volgens traditie is al jarenlang de eerste vrijdag van het nieuwe jaar een prooi voor het organiseren van het grootste toernooi binnen de Schaakvereniging Almelo: het Jan van Eldik Oliebollentoernooi. Het toernooi, zoals bij velen bekend vernoemd naar de oud-voorzitter van de SVA, wordt door heinde en verre bezocht door elke schaakliefhebber die je kan bedenken. Dit jaar waren er door vele last-minute aan- en afmeldingen een prachtig deelnemersaantal van 82 op de teller beland. De jongste deelnemer dit jaar was 10, te weten de kleinzoon van een andere oud-voorzitter, en de oudste was 84 jaar oud. Helaas was het snelle tempo niet meer te doen voor hem en moest hij voortijdig het toernooi verlaten.
Zoals bijna elk toernooi begon het toernooi niet vlekkeloos, ondanks dat de vele vrijwilligers weer voor overheerlijke oliebollen en bubbels hadden gezorgd en dit op tijd klaar stond voor iedere hongerige schaker. Een printer die niet werkte, deelnemers die toch niet kwamen opdagen; voor elke organisator klinkt dit niet als nieuwe materie, maar eerder op een nieuwe repetitie voor de voorstelling. Gelukkig kwam er snel hulp en konden we om 19:45 uur de klokken aanzetten voor het geweld van de eerste ronde!
Tussentijds konden we zelfs nog even pauzeren, zo dacht de wedstrijdleiding onder de bezielende leiding van Yannic Husers. Dit bleek aan het eind van de rit wel anders, want de prijsuitreiking begon pas 23:20 uur. Toch maar even achter de oren krabben onder het genot van een biertje..

Ten slotte de prijsuitreiking: dit ging ook niet helemaal soepel zoals vooraf wel verwacht. Normaal gesproken wordt een gelijk aantal punten wel gesorteerd op weerstand of ‘SB-punten’, maar dit maal bleek anders. Als ultieme tiebreak was er nog onderling resultaat. Voor de D groep ging dat nog goed met de volgende eindstand tot gevolg:
1. Joris Nijmeijer met 3 uit 7, 25 WP
2. Bart Egberink met 3 uit 7, 24,5 WP, 9 SB
3. Anton Veldhuis met 3 uit 7, 24,5 WP, 9 SB
Gelukkig voor de organisatie hadden Bart en Anton tegen elkaar gespeeld, met Bart als gelukkige winnaar. Dit leverde hem de 2e plaats op en Anton de 3e plaats: gefeliciteerd!

De C groep was een nog ergere versie van dit ‘horrorscenario’:
1. Robert Crompvoets met 4 uit 7, 20,5 WP, 8,5 SB
1. Marcel Wouters met 4 uit 7, 20,5 WP, 8,5 SB
3. Erik Mijnheer met 3,5 uit 7
Tot overmaat van ramp bleken Robert en Marcel niet tegen elkaar gespeeld te hebben. Wat doe je dan? Juist: loten! Dit leek de enige ‘faire’ oplossing, waar de spelers unaniem mee akkoord gingen. Het geluk lag aan de zijde van Robert, hij wist de witte pion te bemachtigen en hiermee de 1e plaats te verdienen. Automatisch dus de 2e plaats voor Marcel. Ook voor jullie: gefeliciteerd!

De B groep was gelukkig een stuk makkelijker, hier waren alle verschillen een stuk duidelijker. Toch bleef de winnaar van deze groep nog lang in de race voor de overall titel, maar een verlies in de laatste ronde bracht hem ‘slechts’ de winst van zijn groep:
1. Rogelio Lujan Garcia met 5,5 uit 7
2. Levi Nies met 5 uit 7
3. Martijn van den Belt met 4,5 uit 7
Uiteraard ook voor deze heren: gefeliciteerd!

Tussen de bedrijven door was de befaamde jeugdprijs ook nog uit te reiken. Deze prijs is te winnen voor iedere jongere t/m 18 jaar (ervan uitgaande dat diegene in dat jaar 18 wordt). Winnaar van vorig jaar Storm Fallaux en verrassing van de avond David Formanoy wisten allebei 4 punten te bemachtigen, waardoor het erg spannend voor beide heren was. Doordat Storm toch een stuk meer weerstand heeft gehad, gaat voor de tweede maal op rij de jeugdbokaal naar Storm: gefeliciteerd Storm!

Ten slotte naar de A groep: de groep waar het echt om de knikkers gaat. Voorgaande winnaars Jasper Kamphuis en Rogelio Lujan Garcia moesten het in de laatste ronde uitvechten wie dit jaar de bokaal mee naar huis mocht nemen. Jasper had een half punt voorsprong op Rogelio, waardoor een remise voor hem genoeg was voor de titel. Rogelio wist dit ook en ging forcerend en dus strijdend ten onder. Dit bracht de volgende eindstand op het bord:
1. Jasper Kamphuis met 7 uit 7
2. Johan op den Dries met 6 uit 7, 34,5 WP
3. CM Mark van Essen met 6 uit 7, 30 WP
Bijzondere vermelding dus voor Jasper, die zijn titel verdedigt door foutloos het toernooi te winnen. Gefeliciteerd Jasper!

Verder gaat de dank uit naar de organisatie en vrijwilligers van dit jaar: Ben Poelstra voor de hoofdzakelijke organisatie, Martin Hietbrink en Egbert Gorter voor de ondersteuning bij de wedstrijdleiding, Yvonne van Manen voor het bakken van de overheerlijke oliebollen en tot slot George Henneberke voor het inkopen van de goed verzorgde prijzen. Dank aan alle deelnemers voor jullie komst, het allerbeste gewenst voor 2024 en hopelijk voor jullie allen een bijzonder schaakjaar toegewenst!

Yannic