De Windhoek

Schaaklessen van Daniël Rameaux op De Windhoek

In februari zijn we met de +plusgroep van groep 5 en 6 op De Windhoek het project gestart betreft schaken. We zijn eerst een stukje de geschiedenis ingegaan en aansluitend hebben we 6 schaaklessen ingekocht bij Daniël. De 6 lessen waren een succes! Alle schaakstukken worden besproken en geoefend tijdens de lessen. Elke week waren er weer andere werkvormen, juist dat sprak de leerlingen heel erg aan. Een stukje theorie en dan meteen oefenen. Ook wanneer een leerling al kon schaken, zat er in de les voldoende uitdaging. Wij willen dit project er graag inhouden en gaan bekijken of we dit jaarlijks of 2 jaarlijks kunnen laten terugkomen. Het mooie van schaken is dat leerlingen werken aan hun executieve functies. Daniël houdt de focus heel goed op het eerst denken (vooruit denken / een plan bedenken) en dan pas zetten. Voor ons past het project daarom heel goed binnen onze +plusgroep, maar eigenlijk zou het voor elke leerling een meerwaarde kunnen zijn.

Miranda van het Reve
Coördinator Begeleiding startende leerkrachten OPOA