Algemeen

Hartelijk welkom bij de schaakvereniging Almelo. Voor de jeugd zijn bij ons diverse leuke schaakervaringen op te doen. In de agenda staan onze activiteiten vermeld en hieronder worden ze uitgelegd. Als een jongere lid wordt van onze vereniging, is zij/hij automatisch lid van de SchaakBond Overijssel (SBO) en van de nationale schaakbond. Vanuit de schaakbond ontvangt het jeugdlid 6x per jaar het schaakmagazine, met een leuk jeugdkatern. Hieronder geven we informatie over onze jeugdactiviteiten en voor vragen kunt u altijd terecht bij de jeugdleider.

Clubavond
Onze clubavond is op vrijdagavond van 18.15 – 19.45 uur, eerst schaakles en daarna interna competitie.

Schaaklessen
In onze schaaklessen van 18.15 – 19.00 uur werken we met de zogenoemde Stappenmethode. De schakers krijgen les op hun eigen niveau, variërend van beginners tot gevorderden, van Stap 1 tot Stap 5. Ook maken we gebruik van de tussenstappen, de Plus-stappen. Op deze manier hebben de schakers meer tijd om de basisprincipes en de trucjes goed onder de knie te krijgen. Na 1 of 2 jaar wordt een stap afgesloten met een examen.

Interne Competitie
Na de lessen komen de schakers uit de diverse stappen bij elkaar om de strijd aan te gaan in de interne competitie. De eerste partij is snelschaken met 5 min. p.p.p.p. en daarna de tweede partij Rapidschaak van 15 min. p.p.p.p. De schakers worden ingedeeld volgens het Zwitsers Systeem en spelen telkens tegen andere schakers. De Interne Competitie is ingedeeld in 3 periodes: Herfst, Winter en Lente met elke 9 ronden. Na die 9 ronden zijn er in elke categorie nummers 1, 2 en 3 van die betreffende periode, die een klein certificaat daarvoor krijgen. Aan het eind van het seizoen worden alle punten op geteld en hebben we over het hele seizoen nummers 1, 2 en 3. De nummer 1 van de Rapid competitie is tevens Clubkampioen.

Ook willen we schakers van ongeveer 12 jaar en ouder stimuleren om langzaam maar zeker aan te sluiten bij de volwassenencompetitie, eventueel via een tussenvorm: een vrijblijvende competitie, met kortere speeltijd, waarbij genoteerd en geanalyseerd wordt.

Ouders
Ouders worden van harte uitgenodigd om mee te doen bij de vereniging. Ouders kunnen een helpende hand bieden op de club of rijden met de schakers naar uitwedstrijden en toernooien. Ook kunnen ze kijken bij en meedoen met de lessen. Misschien krijgen zij zelf zo de schaakkoorts te pakken. Op deze manier kunnen ze hun kind ondersteunen en reclame maken voor het schaken, dat leuk, gezellig en waardevol is als aanvulling op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Externe Competitie – de JCC (JeugdClubCompetitie)

Een jeugdlid kan ook deelnemen aan de externe competitie, de zogenoemde JCC. In deze competitie speelt een team van onze club met 4 spelers tegen een team van een andere club in de regio. Dit gebeurt binnen bepaalde leeftijdscategorieën.

Schaaktoernooien SBO – de jGP (jeugd grandprix) (en seniorentoernooien)
In een seizoen worden diverse jeugdtoernooien in de SBO georganiseerd, waarvan 3 in Almelo (2 door onze club georganiseerd). Deze toernooien zijn op zaterdagmiddag vanaf 13.00 uur. Voor de schaakontwikkeling is het belangrijk zoveel mogelijk wedstrijden te spelen, omdat je daar het meest van leert. Bovendien is het vaak erg gezellig en is het mogelijk om ook daar vrienden te maken. Voor de gevorderde jeugdspeler is het ook mogelijk mee te doen aan toernooien voor de senioren. Zie ook de site van de SBO en de agenda voor de jeugd op onze eigen site.

Interne toernooitjes: Pannenkoek- en snelschaaktoernooi en familieschaak

Pannenkoektoernooi intern
In januari hebben we ons interne pannenkoektoernooi. Dat is niet het kampioenschap pannenkoeken eten, maar een gezellig avondje schaken met ons allen. En dan genieten we van de lekkere pannenkoeken van Daniel, zoals alleen hij ze kan bakken.

Snelschaaktoernooi intern
In mei is ons intern snelschaaktoernooi voor alle jeugdleden. Het tempo is 5 min. p.p.p.p. en aan het eind van de ronden hebben we de snelschaakkampioen van het seizoen, die een enorme wisselbeker voor een jaar in huis mag hebben.

Familieschaak
Als afsluiting van het seizoen is er op de laatste vrijdagavond Familieschaak. Een jeugdlid neemt een familielid mee naar de club en zij spelen tegen een ander jeugdlid met familielid. Dit is vaak een gezellige afsluiting met veel hilariteit over mooie, gekke en illegale zetten.

Persoonlijke kampioenschappen – de PK’s

Op verschillende momenten in december en januari vinden in Hengelo de PK’s plaats. Alle leden van de SBO worden uitgenodigd om hieraan deel te nemen. In de leeftijdscategorieën A-H wordt gestreden om de eerste plek in de eigen categorie. Een 1e plek betekent dat je ook naar het NK mag. Er wordt een plek voor ‘jeugd’ én voor ‘meisje’ en soms meerdere plekken voor het NK vergeven.

Nederlandse kampioenschappen

In Rotterdam (ABC), Rijswijk (D), Waalwijk (E) en Roosendaal (FGH) vinden de NK’s plaats. Een hele belevenis; een fantastische ervaring als je daaraan mee mag doen.

Schoolschaak

Jaarlijks wordt het schoolschaaktoernooi voor basisscholen in Almelo e.o. georganiseerd. De winnaar mag Almelo vertegenwoordigen op het SBO schoolschaakkampioenschap in Hengelo, in maart. En de winnaar daarvan mag naar het NK schoolschaak. De eerst volgende keer vindt plaats op 13 oktober 2021.

Internationalisering

Het ook mogelijk om naar toernooitjes in bijvoorbeeld Duitsland te gaan. Dat is niet zo ver weg en vaak is de sfeer daar ook erg leuk. Bovendien kom je dan weer andere schakers tegen. Ook komen Duitse en Belgische spelers in Nederland spelen, zoals op het ONJK in Borne, waar nog meer nationaliteiten te vinden zijn.

Internetschaak – Playchess
.com / Chess.com / Lichess.Org
Schaken kan ook thuis, tegen een familielid achter een echt bord, maar ook tegen onbekenden op internet. Een veel gebruikt programma en standaardprogramma van de schaakbond is Playchess, en er zijn ondertussen veel andere opties zoals chess.com en lichess.org. Op elk moment van de dag kan je tegen iemand spelen, een onbekende uit een ver land, maar je kan ook met een vriend(in) afspreken om te schaken via deze programma’s. Meer informatie is te krijgen bij jouw jeugdleider.

Internet jGP’s

De schaakbond organiseert op de 3e woensdag van de maand een jeugd GP snelschaken, op rating. Daar kan je ervaring opdoen met snelschaken en kan je punten verzamelen voor een leuk presentje. Zie ook het schaakfilmpje op onze site, onder jeugd, onder schaakfilmpjes en zie: http://www.schaakbond.nl/internetschaak/gp

Praktische informatie:

Schaakavond: vrijdagavond van 18.15 – 19.30 uur