Almelo 1 wrapped

De decembermaand is aangebroken en dat betekent dat het tijd is voor de traditionele decemberronde van de KNSB-competitie! Een lastige wedstrijd tegen het sterke Amersfoort van onder andere IM Tea Lanchava stond op het programma. Nu maar hopen dat deze ster van Amersfoort verplichtingen heeft bij het nationale damesteam 😊
Spoiler: Tea speelde gewoon en hierdoor keken de spelers van Almelo 1 al snel tegen een gemiddelde ratingachterstand van ruim 150 punten aan. Een zware kluif dus, maar Almelo 1 komt de afgelopen rondes steeds beter op gang en weet ook steeds meer punten te scoren.
Dan nu de wedstrijd op deze grijze decemberdag. Het denksportcentrum in Amersfoort barstte bijna uit zijn voegen doordat er maar liefst 4 wedstrijden, dat is 32 borden, werden gespeeld. Gelukkig mochten onze Almelose spelers in het aparte zaaltje zitten waar er extra veel ruimte was.
Alvin en ondergetekende (respectievelijk spelend op borden 6 en 3) stonden al vrij snel onder druk en het duurde ook niet lang voordat duidelijk werd dat Amersfoort op deze borden zou gaan scoren. Ikzelf verloor de geïsoleerde damepion en toen ook mijn b-pion er nog eens af ging was er geen houden meer aan. Alvin werd in het centrum overrompeld en keek al snel tegen een witte pion op e6 aan, die materiaal wist te winnen. Egbert werd opgetrommeld als invaller voor Martin en hij wist deze invalbeurt op bord 8 te verzilveren met een prima halfje tegen een 2000-speler, zonder echt in de problemen te zijn geweest, keurig! Humphrey en Marcel (resp. 7 en 2) wisten nog lang een spannende stelling te behouden tegen hun tegenstanders die een flink ratingoverwicht hadden. Desondanks lieten ze allebei op het einde de teugels vieren en moesten ze de handdoek in de ring gooien. Edwin op 4 kreeg een bijzondere zetvolgorde in de opening tegen zich, maar weerde zich kranig. Een heel interessante partij volgde die flink op en neer ging, maar waar Edwin toch aan het langste eind leek te trekken doordat het witte paard gevangen werd op h6. Echter, toen Edwin een vork door dit paard toeliet moest hij diezelfde zet nog opgeven en toen had Amersfoort al 5 overwinningen gescoord en waren ze al zeker van de 2 matchpunten. Gelukkig wist onze rots in de branding Peter (op 1) een prima stelling te behouden en kreeg zijn tegenstander geen kansen om de partij over te nemen. Een gelijke stelling was het gevolg, Peter had wellicht iets verder door kunnen spelen maar een remise was het logische resultaat. Dan onze teamleider Ben. Op 5 was hij het langste bezig en speelde hij naar eigen zeggen een ‘beest van een partij’. Hoewel er her en der wat schoonheidsfoutjes in zaten wist Ben de Almelose eer hoog te houden en het volle punt te pakken tegen een 2100-speler! De eindstand werd vastgesteld op 6-2, waarmee handhaving in de tweede klasse er dit jaar niet voor ons in lijkt te zitten. Gelukkig zijn er nog kansen genoeg, tegen de twee teams van Max Euwe en het tweede team van Apeldoorn om wat matchpunten bij elkaar te sprokkelen.
De decemberronde biedt, naast een vollere kalender, ook een uitstekende kans om terug te kijken op het afgelopen jaar, waarin weer een hoop gebeurde. Omdat naast Spotify nu ook de Rabobank is begonnen met een jaaroverzicht over 2023, een zogenaamde ‘wrapped’, houdt niets ons tegen om eens te kijken wat er zoal gebeurde in het afgelopen schaakjaar.
Almelo 1 heeft te maken gehad met tegenslagen, het verhaal van de lekke band zal ons nog lang heugen, maar wist desondanks met groot machtsvertoon (9 van de 9 wedstrijden werden gewonnen) te promoveren uit de derde klasse. Mede door die uitgestelde wedstrijd tegen PSV/DoDO heeft Almelo 1 in 2023 precies 10 wedstrijden gespeeld. Hiervan werden er 5 gewonnen en 5 verloren. Een prima winrate, gezien Almelo 1 ‘slechts’ 34 van de 80 (een schamele 42,5%) van de bordpunten wist te pakken. Topscorers in 2023 waren Peter en Ben, die allebei goed waren voor 6 punten. Het zal ook niemand verbazen dat Peter gekroond kan worden tot ‘drawmeister’, met maar liefst 6 halfjes 😊.
Nu ook 2023 eraan moet geloven, lijkt het mij een puik plan om van 2024 een nóg beter schaakjaar te maken. Om dit jaar goed af te trappen zijn alle huisschakers en leden van andere clubs – vooral diegenen die een binding hebben of hadden met de SVA – van harte welkom bij het traditionele Jan van Eldik oliebollentoernooi op 5 januari! Meer informatie hierover is elders op de site te vinden. Namens Almelo 1 hoop ik op een grote opkomst en ik hoop u als trouwe lezer ook in het nieuwe jaar te kunnen begroeten!

Matthias Kruimer