Almelo 1 krijgt warm welkom in de 2e klasse

De dag is 2 april 2022. Waarschijnlijk zegt deze datum u niet zo veel, maar dit was de dag dat Almelo 1 voor het laatst een KNSB-wedstrijd verloor, en wel uitgerekend tegen Paul Keres 3. Na deze verloren wedstrijd, die trouwens ook het debuut van uw verslaggever in Almelo 1 was, waren er serieuze degradatiezorgen met nog twee wedstrijden te gaan. Lang verhaal kort, uiteindelijk werden 11(!) opeenvolgende wedstrijden gewonnen, waardoor Almelo 1 vorig seizoen eenzaam aan kop stond en de concurrentie ver achter zich liet. 11 wedstrijden die lang niet allemaal even lekker liepen, maar wie heeft er perfectie nodig als je pure, onversneden vechtlust hebt?
11 wedstrijden op rij gewonnen. Een leek in de statistiek zou stellig kunnen beweren dat de kans op verlies dan steeds groter wordt, maar dat is buiten de listige aard van kansberekening gerekend. Ik neem uw gedachten mee naar het volgende kansenexperiment: we gooien een dobbelsteen totdat deze op 6 landt. Nadat we dit 11 keer gedaan hebben, zonder een zes gegooid te hebben, zijn we geneigd te denken dat de kansen op een 6 bij de volgende worp automatisch groter worden. Niets blijkt minder waar, de kans op een 6 blijft simpelweg een zesde. Geheugenloosheid in een geometrische kansverdeling, that’s the name of the game.
Voordat de academici onder ons beginnen met pruttelen: laat me vooropstellen dat dit experiment nogal simplistisch is. Ratingverschil, plaats op de ranglijst, speellocatie en nog een heleboel andere, mysterieuze, schaakfactoren hebben invloed op het resultaat van een wedstrijd. Maar zelfs als alle getallen tegen je lijken te zijn, in de topsport is het een kwestie van onder elke omstandigheid kunnen presteren. Ook al zitten alle factoren tegen, met simpele wilskracht en een vleugje doorzettingsvermogen valt er een hoop te halen, zo getuige ook FC Utrecht tegen Heracles.
Met dit in het achterhoofd verscheen Almelo 1 aan de borden in het hol van de Assense leeuw, Wijkcentrum Peelo. Het publiek was rijen dik toegestroomd, maar in plaats van luide aanmoedigingen werden we getrakteerd op de klanken van een altsaxofoon. Paarden sprongen, klokken tikten, pionnen schoven, pennen schreven, lopers liepen en hersens kraakten. Onder het genot van de karakteristieke klanken van een blaasorkest lieten de Almelose schakers prachtig openingsspel zien en begon het te dagen, zou het dan toch kunnen? Met het risico dat ik me verlaag tot het niveau van een slechte sportcommentator die zelfs de kansloze missie van Ajax tegen Twente spannend probeert te maken zeg ik het dan toch: het was eigenlijk best spannend!
Het Assense ensemble bestond uit een aantal bekende namen. Een geruststelling voor u als lezer: ik zal mij (ondanks de vele mogelijkheden) niet verlagen tot het maken van slechte (Rieks) Taalgrapjes over de namen onze tegenstanders. Als objectief verslaggever en toekomstig wiskundige houd ik het graag bij de feiten, dus hier gaan we:
Peter op 1 tegen een goed voorbereide tegenstander. Theorie vloog over het bord, saaie stelling, een en ander werd geruild, remise.
Marcel op 2 tegen FM Ivo Maris. Normaal garant voor een leuke partij, nu kregen we een grotdroge Neo-Catalaan voorgeschoteld. Met een interessant kwaliteitsoffer had Marcel het wat interessanter kunnen maken, maar hij koos voor een solide opzet. De FM had een klein plusje met wit en na een klein foutje werd Marcel aangeschroefd en kreeg hij geen kansen meer.
Ben op 3 probeerde 4 op een rij te krijgen en optisch zag zijn stelling er prima uit. Voordat zijn aanval echt vorm begon te krijgen wist zijn tegenstander Tjapko Struik de juiste stukken te ruilen en het initiatief over te nemen, waarna Ben weinig meer in te brengen had.
Edwin op 4 speelde een heel interessant pionoffer en leek de partij moeiteloos naar zijn hand te zetten. De partij ging op en neer, maar uiteindelijk belandde Edwin in een nadelig eindspel waar hij lang, maar tevergeefs, een vesting probeerde te bereiken.
Alvin op 5 stond al heel snel heel erg goed, hoewel hij de zware ratingunderdog was. Zijn rustige opzet bleek te heftig voor zijn tegenstander, die al snel zijn koningsstelling open moest gooien. Met zelfs een Ierse pionstructuur (driedubbele pion) leek de Assenaar het helemaal kwijt te zijn, maar toen de rook optrok bleek het Alvin die een stuk minder had en moest opgeven.
Yannic op 6 speelde een partij waar van alles gebeurde. Na onder andere een torenoffer kwam de niet-alledaagse materiaal verhouding dame met pionnen tegen twee torens en paard op het bord. Helaas bleken de torens te sterk en gingen zij er met de winst vandoor.
Matthias op 7 ging met een geintje op d5 voortvarend van start en kwam ook goed uit de opening, alle stukken op de damevleugel van zijn tegenstander waren nog niet ontwikkeld. De zwarte stukken vonden echter langzaam hun weg op het bord en nadat de Assenaar een stuk voor 2 pionnen wist te offeren beging Matthias een gruwelijke blunder en kon hij snel daarna opgeven.
Humphrey op 8 maakte al vroeg zijn intenties duidelijk door in een tegengestelde rokade vol op de aanval te gaan. Helaas werden er ook veel stukken geruild, waardoor de kans op een geslaagde aanval kleiner werd. Toen zijn tegenstander met een offertje de stelling kon openen, was er voor Humphrey geen houden meer aan.
Maar liefst 7 verliespartijen, dat zijn geen cijfers waar je een wedstrijd mee kunt winnen. Teamleider Ben maakte dan ook subtiel duidelijk dat het de volgende keer wel echt beter moet. Gelukkig kon de seniorenkorting bij het wokrestaurant zijn humeur wat opfleuren. Zoals u kunt lezen hadden de Almelose schakers over het algemeen prima posities, maar ja; je kunt niet altijd zes gooien. Al lijkt dit niet aan de uitslag af te lezen, soms is het verloop van een KNSB-wedstrijd ook gewoon een kwestie van pech en geluk.
De volgende ronde komt Locatie Ongebonden Schaken (LOS) uit Groningen op bezoek, die het vast naar hun zin zullen hebben in whiskybar The Shamrock. Ook Almelo 2 speelt, en wel tegen Doetinchem 1. Het belooft een fraaie schaakmiddag te worden, waar een ieder zich op verheugt!

Voor de volledige uitslag van ronde 1, zie: https://knsb.netstand.nl/pairings/view/14428

Matthias Kruimer