Verslag KNSB westrijd Almelo 1

SVA 1    tegen    ASV 4:

Een vrij uniek treffen; twee ploegen treffen elkaar met precies dezelfde letters; dat komt niet vaak voor. SVA uit Almelo en ASV uit Arnhem, beide steden ook met een A beginnend!  ASV had onze grote concurrent Zevenaar verslagen, dus we waren op onze hoede . De uitbater van The Shamrock, Ruud, had onze gasten en ons verwend met nieuwe ledlampjes en dus een aanzienlijk hogere lichtopbrengst. Niets dan complimenten van de Arnhemmers voor de mooie zaal en van ons voor het licht.

Evenals in de andere wedstrijden zag het in de eerste twee uren er niet naar uit dat we gingen winnen. Peter en Marcel stonden aan de eerste 2 borden ongeveer gelijk, Edwin ietsje beter in de opening maar daarna iets slechter, Alvin stond goed, Ben ook, Yannic had een stuk geofferd voor de goede zaak, maar hoe die zaak zou aflopen??? Humphrey – geloof ik – een pionnetje minder en Matthias in een wilde en enerverende partij onduidelijk.

De eerste overwinning was voor Matthias (na 4 rondes 100% score, keurig), een tactische remise voor Humphrey en 2 remises voor onze degelijke remiseschuivers Marcel en Peter. In de tijdnoodfase ging het snel, Yannic  “redde de zaak”, was wat behendiger dan zijn tegenstander Désiré (de naam zegt het al),  Ben stond goed (had inmiddels al 4x kunnen winnen, maar wilde als ex-ambtenaar natuurlijk geen risico lopen) en aanvaardde bij de stand 4-4 het remise-aanbod van zijn tegenstander, zodat de winst voor SVA binnen was. Alvin had namelijk inmiddels  netjes en tamelijk regulier gewonnen. Edwin verzilverde met een mooi tussenzetje zijn toreneindspel, zodat de einduitslag 5,5-3,5 werd in ons voordeel. Almelo nu fier aan kop met 2 punten voorsprong en 4,5 bordpunten meer dan nummer twee Zevenaar.

De volledige uitslag:

Schaakvereniging Almelo 1       –        Arnhemse schaakvereniging 4

Peter Mijnheer                                  Daan Holtackers         ½ – ½

Marcel Wildschut                            Wouter Abrahamse  ½  – ½

Edwin Sarink                                      Philippe Friesen           1 – 0

Alvin Jutba                                          Bart Plomp                      1 – 0

Ben Poelstra                                       Sander van Vucht       ½ – ½

Yannic Husers                                    Désiré Fassaert           ½ – ½

Humphrey Burer                              Bert Duijker                  ½ – ½

Matthias Kruimer                             Walter Wong               1 – 0.

Totaal uitslag 5,5 – 2,5.

Ben Poelstra