Almelo dendert door tegen Max Euwe

4 weken na de ruime overwinning tegen WSG (5.5-2.5) mocht het eerste team aantreden voor de altijd spannende derby tegen Max Euwe, hun derde team welteverstaan. Om de koppositie vast te houden moest er gewonnen worden, iets wat op papier gezien nog niet zo eenvoudig zou zijn. Nadat een deel van de nieuwe teamshirts was verspreid onder de schakers kon er dan ook daadwerkelijk gespeeld worden.
Ondanks dat ons team niet op volle oorlogssterkte kon aantreden, was gelukkig nieuwe aanwinst Peter wel van de partij. Na zijn marathonpartij tegen WSG vorige ronde kwam hij nu iets sneller ten zake. Op het eerste bord speelde hij tegen routinier Henk Bernink, een partij waarbij geen van beiden winstkansen kon creëren en na alle stukken te hebben afgeruild roken de heren al gauw de vredespijp. Gelukkig had Peter hierdoor genoeg tijd om het thuisfront op de hoogte te houden over de resterende partijen en deed hij ook nog dienst als fotograaf.
De eerste overwinning vandaag kwam van Edwin. Op bord 3 bracht Max Euwe sterke invaller Ton Ellenbroek op het strijdtoneel. Edwin won materiaal, maar in ruil daarvoor had Ton veel dreigingen. Toen de rook verder optrok ging Ton in de fout en nadat Edwin de dames kon ruilen bleek zijn vrije c-pion beslissend te zijn. Met deze overwinning komt Edwin dit seizoen op een knappe 2.5 uit 3!
Op bord 7 mocht Humphrey het opnemen tegen inmiddels 75-jarig Max Euwe lid Gerard Grotenhuis. Naar mijn idee kwam Humphrey goed uit de opening, maar toch had Gerard het betere van het spel. Toen de zwarte pionnen op a3 en d3 stonden bleek dat Humphrey, ondanks de riante temperatuur in de speelzaal, zijn goede vorm vanuit het zonnige Kreta niet had meegenomen en met zijn verlies kwam de stand gelijk op 1.5-1.5.

Foto 1: Yannic blokkeert de witte vrijpion en weet zijn pionnen op de flanken goed te gebruiken

Thiemen Dekker, het jeugdige talent van Max Euwe, had plaats genomen op bord 6. Gelukkig voor ons zat namens Almelo de iets minder jeugdige, maar minstens zo getalenteerde, Yannic tegenover hem. In een eindspel waarin beiden nog torens, een loper en een sloot pionnen hadden, had Yannic onthouden welke kant zijn pionnen op moesten: naar voren! Toen hij daarna met een mooie truc de toren van de witspeler insloot was het voor Thiemen niet meer te houden en kon Yannic zijn tweede winstpartij van dit seizoen noteren.

Foto 2: Matthias probeert de witte pionnen af te stoppen

Almelo liep verder uit na de overwinning van Matthias op het achtste bord tegen Peter van Rossum. Hoewel zijn tegenstander een half uur te laat kwam, was het ook hier niet zo eenvoudig om het punt te verzilveren. De partij golfde op en neer, maar in een eindspel waar Peter een toren en Matthias een loper en pion had, was de vrijpion van laatstgenoemde niet meer te houden en kwam de stand op een cruciale 3.5-1.5.

Foto 3: Ben ziet dat de doorbraak nog ver weg is

Deze stand bracht een verlichting voor de nog spelende helden van de Almelose krijgsmacht. Het eerste (tactische?) remiseaanbod kwam van teamcaptain Ben, die speelde tegen de Duitser Helmut Haselhorst. Gelukkig kon er, ondanks de taalbarrière, nog thee voor Ben geregeld worden. Helaas kon hij zijn (kleine) voordeeltje niet verzilveren maar wist hij wel het halve punt voor de tussenstand van 4-2 binnen te slepen.

Foto 4: Martin buigt zich nog een diep over het complexe eindspel

Luttele seconden na deze beslissing eindigde ook de partij van Martin op bord 2 in remise. Hij speelde tegen de sterke Hans Plasman en wist knap nog een voordelig eindspel te bereiken, wat helaas net niet genoeg bleek voor winst. De tussenstand was hiermee 4.5-2.5 en Almelo kon alvast matchpunten in de zak steken.

Foto 5: Alvin probeert de witte koningsstelling onder vuur te nemen

De laatste partij die nog bezig was, was die van Alvin op bord 4. Hoewel Alvin weer eens een nachtje had doorgehaald, wist hij het de Duitser Marcus Arning nog knap lastig te maken. Uiteindelijk moesten de heren het punt delen en konden we de eindstand vaststellen op 5-3 in het voordeel van Almelo!

De volgende wedstrijd van Almelo zal minstens zo spannend worden en vindt plaats op 26 november, in The Shamrock te Almelo. Komt dat zien!