Schoolschaakkampioenschap voor Almelo en omgeving – 2023

Op woensdag 22 februari vond na twee jaren van afwezigheid weer het schoolschaakkampioenschap voor Almelo en omgeving plaats in wijkcentrum De Schelf in Almelo. Na 7 rondes mocht het eerste team van basisschool De Shalom uit Vriezenveen zich de winnaar van het toernooi noemen. Maar zoals bij de schaakvereniging geldt, je wint of je leert en het plezier staat voorop. De middag stond dan ook in het teken van schaakplezier voor de bijna 50 deelnemende kinderen.

Na drie rondes stond het eerste team van basisschool De Shalom met 5 matchpunten bovenaan in de tussenstand. Gedeeld tweede stonden ieder met vier matchpunten het tweede en derde team van De Shalom, de Telgenborch en Kadoes. Op bordpunten stonden de teams van De Shalom in deze tussenstand op de plaatsen 1, 2 en 3. Een extra motivatie voor de andere scholen om alles uit de kast te halen. Er werden vele mooie partijen gespeeld. Na 5 rondes stond De Shalom 1 bovenaan met 9 matchpunten gevolgd door De Shalom 2 met 8 bordpunten. De Telgenborch en Kadoes stonden gedeeld derde, ieder met 6 matchpunten. De Telgenborch had net iets meer bordpunten en was hierdoor tot de derde plaats opgeklommen. De strijd was nog niet gestreden. Er werden nog twee rondes gespeeld waarna de eindstand bekend gemaakt kon worden. Het eerste team van basisschool De Shalom dat al de hele middag aan de leiding ging, ging er met de winst vandoor, gevolgd door het tweede team van De Shalom op de tweede plaats. Op plek drie werd er nog gewisseld, het tweede team van basisschool De Compaan wist beslag te leggen op het brons.

Al met al was het een gezellige en geslaagde middag waar het schaakplezier bovenaan stond.