Schaakvereniging Almelo actief op Chessfestival Groningen (met succes!)

Van 21 t/m 30 december vond in Groningen het Chessfestival plaats. Voor ons geen vreemd toernooi, aangezien er al jaren door diverse leden trouw meegespeeld wordt. Zo ook dit jaar door de volgende leden:

–  Ben Poelstra (Vierkamp D)

– Yannic Husers (Compact B)

– Jan-Geert Meulenkolk (Compact C)

– Floris Buijnsters (Compact C)

Helaas kon Jayden Breider niet meedoen, hij heeft zich op het laatste moment moeten afmelden wegens ziekte.

Ben Poelstra begon dus de 22e al aan de vierkampen. Drie partijen tegen spelers met een gelijkwaardige rating. Hij begon sterk met een overwinning op Thomas Manschot (hoogste rating uit die groep). Vervolgens een remise op Jorrit Havermans. Helaas was het net een dag te lang voor Ben en leed hij een nederlaag tegen Pieter Jellema. Hierdoor ging hij van de koppositie naar een derde plaats.

Op 2e kerstdag was het de beurt aan Yannic, Jan-Geert en Floris. Toen begon het compact toernooi. Een vijfrondig toernooi, waarbij je nog een bye kan opnemen op 2e kerstdag. Goed geregeld door de organisatie, zodat je nog bij je dierbaren kerst kunt vieren en tegelijk kan schaken!

Bijzonder om te vermelden is dat Jan-Geert de hoogstgeplaatste speler is in de Compact C. Beetje druk mag ook wel 🙂

Laatstgenoemde wist deze rol ook goed waar te maken en speelde een goed toernooi. Ondanks een opgenomen bye voor tweede kerstdag wist Jan-Geert maar liefst 4 uit 5 te halen en leverde dit hem een gedeelde groepswinst op! Hij behaalde overwinningen op Jasper Vos, Steve Mizzi (uit Malta!) en Arjan de Vries, nadat hij wat stroef begon in ronde 2 met een remise tegen Luuk Hoogeveen. Hij wist zelf al te vertellen dat hij die hele partij gewonnen stond en het op het eind verprutste. De laatste dag vond Jan-Geert het ook wel best en besloot hij niet op de prijsuitreiking te wachten, daarom ontbreekt er van hem ook een foto.

Dan door naar ons jeugdtalent Floris. Hij was als 13e geplaatst in de Compact C, maar natuurlijk met een veel te lage FIDE-rating. Floris begon stroef met een verliespartij tegen Ralf van den Burg (later ook gedeeld groepswinnaar). Toen begon de motor te draaien en haalde Floris overwinningen tegen Edwin Schreuder en de Duitser Horst Hoecker. Een remise tegen ander jeugdtalent Bent Blokland leek zijn kansen op een prijs sterk af te nemen, maar het demotiveerde zeker niet en Floris sloot het toernooi goed af met een mooie overwinning op Ilya Bondarev: 3,5 uit 5 en geëindigd op de gedeelde 6e plaats.

Ten slotte hebben we nog Yannic. Hij was als 8e geplaatst in de Compact B. Uiteraard ook voor hem een veel te lage FIDE-rating. Yannic koos er, net als Floris voor, om wel te spelen op tweede kerstdag. Hij begon met overwinningen tegen Albert Dekker en (voor ons bekende) Marlinde Waardenburg. Vervolgens leek de 89-jarige (!) Henk Seijen roet in het eten te gooien met een sterke partij, maar toen het allemaal wat te heet onder de voeten werd verloor Henk ineens zijn dame: 3 uit 3!

In ronde 4 speelde Yannic tegen Nanne van Foreest, ook wel bekend als het jongere broertje van Lucas van Foreest, die vorig jaar nog een geweldige simultaan verzorgde tijdens het jubileum van de SVA! Een strakke partij tegen de minstens zo talentvolle jeugdspeler uit Groningen bracht Yannic maar liefst op 4 uit 4! Hiermee ook een half punt los op de rest van de concurrentie.

De laatste ronde mocht Yannic aantreden tegen Klaas Dijkhuizen. Een moeilijke partij, zeker gezien het uitgaansgehalte van alle nachten. Yannic probeerde met man en macht door de stelling te komen, maar zag ook dat zijn concurrent (spelend tegen diezelfde Nanne) niet ging winnen. Hiermee was een remise genoeg voor een score van 4,5 uit 5 en de ongedeelde (!) groepswinst. Geweldige prestatie, want het is voor het eerst dat Yannic ongedeeld een groep wint!

Zo, dat was het dan weer voor dit jaar. Leuke afsluiter en op naar de oliebollen. Zeker ook voor vrijdag 6 januari 2023, want dan vindt in de Schelf ons traditionele Jan van Eldik oliebollentoernooi plaats. Fijne jaarwisseling allemaal en dikke schaakgroet!

George Henneberke