Spelregels

Mensen van de schaakvereniging kennen natuurlijk wel de belangrijkste spelregels van het schaakspel. Maar toch zijn er een aantal spelregels die niet zo bekend zijn en soms nog niet zo lang geleden zijn ingevoerd. Hieronder staan 3 van deze spelregels.

1. Remise aanbieden.

Mensen bieden soms remise aan op de meest onlogische momenten. Remise aanbieden mag maar op één manier.  Je speelt een zet, biedt remise aan en drukt vervolgens de klok in. Dus, je moet remise aanbieden vóórdat je de klok in drukt. Dat laatste wordt vaak vergeten. Uiteraard mag je ook eerst remise aanbieden en dan de zet doen, maar alles ook vóór het indrukken van de klok.

1. Noteren:

Wat niet mag is het noteren van de zet die men wil gaan spelen vóórdat de zet is gedaan. De volgorde is, eerst een zet doen en dan pas noteren.

1. Remiseclaim:

Wanneer een speler constateert dat er 3 keer dezelfde stelling op het bord kan voorkomen, schrijft de speler de zet op die hij zich voorneemt om te spelen en doet vervolgens een remiseclaim door de klok stil te zetten in de eigen beurt. De claim geldt als remiseaanbod, waarop de tegenspeler niet hoeft in te gaan. Indien dit het geval is zal de competitieleider / scheidsrechter samen met de spelers moeten kijken of de claim terecht is door de partij na te spelen.