Schaakles voor onze leden

Uit de ledenwerfactie zijn diverse aantrekkelijke mogelijkheden voor huisschakers naar voren gekomen. (Zie bericht “Huisschakers”) Daarnaast is gebleken dat verschillende van onze eigen leden ook best wel behoefte hebben om hun schaakniveau op te krikken. Met ingang van het nieuwe seizoen beiden wij daarvoor enkele mogelijkheden.

Een aantal van onze leden hebben inmiddels aangeboden om hier aan mee te werken. En aangezien de instructie plaats zal vinden van half 7 tot uiterlijk half 8, gaat de instructie niet ten koste van een speelavond. Niet voor de instructeur en ook niet voor de cursist. Welke mogelijkheden zijn er?

1. Schaaklessen waarbij een aantal schaaktechnische onderdelen zullen worden besproken. Het gaat dan vooral om een aantal basiskenmerken van het schaakspel die iedereen vrij gemakkelijk kan leren. Zoals, basisprincipes van de opening, standaard eindspelen die iedereen zou moeten kennen maar vooral ook, wat te doen in het middenspel? Vaak zoekt men tijdens het middenspel lang naar de juiste zet, terwijl ook daar een aantal basisregels voor zijn.
  2. Analyseren van één van je eigen schaakpartijen. De bedoeling is dan dat je samen met een sterkere speler je eigen partij gaat analyseren. Hierbij wordt dan gekeken wat er in bepaalde stellingen betere zetten waren geweest en waarom. Dus niet echt foute zetten (blunders) opsporen, want dat wist je al wel, maar met name zetten bekijken die de stelling hadden kunnen verbeteren.

We hopen dat dit aan de behoefte van verschillende spelers voldoet en dat men daardoor ook beter gaat presteren. Wil je hier aan mee doen, schrijf je in voor een bepaalde avond en waar je aan mee wilt doen?

2 Comments on “Schaakles voor onze leden”

1. Dag Aline,

Schaaklessen volgen is mogelijk.
      We moeten dan wel een aantal zaken weten.
      – Ben je al lid? (als niet-lid kun je ook een aantal schaaklessen volgen)
      – Leeftijd
      – Kun je al schaken?