Jeugd: Een blik naar het heden, het verleden en de toekomst

21 mei is het zover. De jeugd mag weer schaken in het wijkcentrum! Wat een feest, want op echte borden schaken met elkaar, in plaats van digitaal, is toch wat velen enorm gemist hebben! Helemaal zoals het was, is het nog niet, want we hebben ons natuurlijk wel te houden aan de nog immer geldende Coronaregels. Voor de senioren is het eveneens tijd om de stukken weer ter hand te nemen in het wijkcentrum. Ook bij deze groep is er blijdschap en dankbaarheid.

Wanneer we kijken naar de jeugd, dan is er de afgelopen maanden zeker niet stilgezeten. Yannick en Goswin hebben voor de jeugd leuke en interessante meetings gegeven, met onder meer schaakpuzzels en simultaanschaken. Dit werd zeer gewaardeerd. Daarnaast waren er wekelijks online toernooien bij Lichess.

De afgelopen tijd hebben meerdere jeugdleden meegedaan met persoonlijke kampioenschappen

Wist je dat we zelfs Overijsselse kampioenen hebben in onze club? En er is deelgenomen aan NK’s!

Tijdens het eerste online jeugd PK-C van de SBO heeft Jayden de 2e plek behaald. En dat niet alleen. Hij heeft het PK-D (jeugd t/m 12 jaar) gewonnen met een score van 6 uit 7. Hij is daarmee SBO jeugdkampioen t/m 12 jaar. De 2e plek en daarmee ook het 2e NK ticket jeugd ging naar Dean. Jay-Giany behaalde een gedeelde 2e plek (het draaide bij de 2e plek om weerstandspunten).

Vince heeft een NK-ticket in G gewonnen.

Een 7e plek voor Stijn bij het jPK-E (jeugd t/m 10 jaar) Bij de SBO Pupillendag wist hij een mooie 2e plek te veroveren.

Jayden, Jay-Giani en Dean deden mee aan het online NK D. Jayden en Dean zijn beide met 4 uit 9 geëindigd en Jay-Giani met 3,5 uit 9.

Volgende week zaterdag 29 mei vindt de finale JCC online plaats. Succes Jayden, Eva, Noa, Marco en Stijn.

Voor de kinderen uit stap 1 staat ook iets leuks op de planning: Ze mogen vanaf volgende week meedoen met de interne competitie!

Ongeacht de resultaten, wat een toppers! Ondanks dat de meesten online schaken niet altijd fijn vinden, toch doorgaan met de mogelijkheden die er wel zijn, al is het ‘maar’, zoals iemand van de JCC zei, “omdat je in een team zit en er op je gerekend wordt.”

That’s the spirit! De schrijfster van dit stukje is trots!

Ellen 🙂