Schaakweek

Verslag Evenementencoördinator seizoen 2020-2021

Het was een bewogen jaar waarin veel evenementen die bekend zijn in eerste instantie niet door konden gaan. Het Jan van Eldik Oliebollentoernooi is daar een voorbeeld van. Echter werd er later in het seizoen steeds meer mogelijk en was het zelfs mogelijk om het jubileum groots te vieren. Ook werd voor het eerst het NK Jeugdschaken in Almelo georganiseerd, maar dit zal terugkeren in 2022 en 2023. De evenementencommissie bestond uit Yannic Husers (Hoofd Jubileumcommissie), George Henneberke (Ondersteuner Jubileumcommissie), Ellen Hemmink (PR Jubileum) en Henk Zomer (contactpersoon simultaan en communicatie). Het jubileum werd gehouden onder de naam ‘Schaakweek Almelo 2021’ en zag er als volgt uit:

• Maandag 16 augustus: De Schaakweek Almelo wordt in het Huis van Katoen en Nu geopend met een filmmiddag en -avond. Helaas waren er geen jeugdleden aanwezig, maar was er in de avond voor de volwassenen een klein, gezellig groepje aanwezig. Er werd gekeken naar ‘Pawn Sacrifice’ en ‘Life of a King’.
  • Dinsdag 17 augustus: Wederom in het Huis van Katoen en Nu wordt het jubileum snelschaaktoernooi gespeeld. Er waren 26 deelnemers en de sfeer was uitermate goed. 1ewerd Jan Willem Timmerman, 2ewerd Edwin Sarink en 3ewerd Goswin Zeeman.
  • Woensdag 18 augustus: In ons wijkcentrum de Schelf werd vanaf 12:00 uur de jeugdmiddag georganiseerd. Onder toeziend oog van Ton van Manen, Ellen Hemmink, Monique Poorts en Yannic Husers waren er 11 kinderen die zich vermaakten met schaken, Uno, dammen en een lekker bekertje ranja.
  • Donderdag 19 augustus: In Irish Pub the Shamrock vond de ‘Reis door de Tijd’ plaats. Met videobeelden van het 50- en 75-jarig jubileum waren er vier sprekers die anekdotes en mooie verhalen wisten te vertellen. Hier waren zo’n 12 man aanwezig en naderhand werd er nog gezellig geborreld.
  • Vrijdag 20 augustus: het hoogtepunt van de Schaakweek Almelo: de simultaan tegen GM en Nederlands Kampioen Lucas van Foreest. Dit werd georganiseerd in het Stadhuis van Almelo en er was veel aandacht van buitenstaanders en de pers. Mooie toevoeging is het onthullen van de 1eAlmelose schaaktafel, als geschenk van de Gemeente Almelo naar de Schaakvereniging Almelo. Van de 40 deelnemers wisten Ben Poelstra en Hans Pees te winnen. Daarnaast wisten FM Zyon Kollen, Edwin Sarink, Albert ter Harmsel, Marcel Wildschut en Floris Buijnsters een remise mee te pakken.
  • Zaterdag 21 augustus: een supergezellige BBQ op Landgoed Baasdam in Tubbergen. Hier waren zo’n 40 personen aanwezig, waaronder leden met hun introducées. De drankjes waren verzorgd vanuit Drankenhandel Knol en het vlees kwam van Linderman Slagerij.
  • Zondag 22 augustus: officieel niet horend bij het jubileum van de vereniging, maar wel net zo’n hoogtepunt binnen de Schaakweek Almelo als de simultaan: het 5eAlmelose Kroeglopers toernooi. Met een recordaantal van 57 teams (114 deelnemers) vanuit alle windstreken was dit toernooi voor velen weer hun eerste aanraking met fysiek schaken. Veel blije gezichten, veel borrels en naderhand een lekker hapje eten waren de ingrediënten voor een fantastische dag en hopelijk een toernooi wat elk jaar groeit. Een mooie aanwinst voor de club en de stad Almelo!

Ook was dit seizoen weer een serie Zomerschaken in Proeflokaal België. Elke vrijdagavond in de vakantie waren er drie ronden rapidschaak onder het genot van een hapje en een drankje. Helaas was de opkomst dit jaar fors minder dan andere jaren, we hopen dat dit zonder een zeker virus volgend jaar beter wordt bezocht.

Al met al kan ik als evenementencoördinator terugkijken op een zeer geslaagd seizoen, waarin augustus 2021 bestempeld kan worden als schaakmaand van het jaar. Er was veel publiciteit vanuit de pers en buitenstaanders voor het NK Jeugd en de Schaakweek. Hopelijk wordt komend seizoen net zo spetterend en gezellig als dit jaar.

Yannic Husers