15 september 2018,

Drienerlo-Almelo 2: 3,5-4,5

Almelo 2 speelt voor het eerst KNSB, ook al komt het door toevoeging van een 4e klasse. Dat verdient een verslag! Schrijver dezes kon de partijen rustig volgen met een reglementaire overwinning in de achterzak. Het zag er ondanks deze voorsprong niet zo rooskleurig uit. Zou het zelfs 6,5-1,5 voor Drienerlo worden? Bord 8) Afram Malki gaf al snel zijn positie en materiaal weg; bord 7) Levi Nies dacht een pion te winnen maar verloor een stuk; bord 6) Goswin Zeeman offerde een stuk tegen wat pionnen voor een vage aanval; bord 5) Klaas de Jong bracht een positioneel pionoffer op het bord tegen Nicolai, die toch 200 ratingpunten meer heeft (ik hield mijn hart vast); bord 4) Yorick Postema kwam zonder ruimte uit de opening en totaal vast te staan; bord 3) Ton van Manen speelde een mooie partij tegen Anjewierden maar toen hij de weg naar winst niet kon vinden werden de rollen omgedraaid. De kansen keerden echter miraculeus. Bord 2) Jan Willem Timmerman kreeg in gelijke stelling het punt cadeau; bord 6) Goswin gooide er nog maar een stuk tegenaan en won; bord 7) Levi’s tegenstander ging in nog steeds gewonnen stelling door z’n vlag: minimaal 4-4. Uiteindelijk speelde Klaas een knappe partij en dwong remise af door zetherhaling, misschien zat er theoretisch wel meer in.  Met deze overwinning zijn belangrijke punten binnen. Er is namelijk wel serieus ingeschreven op de 4e klasse door teams met 2000 en 1900 spelers aan de eerste 4 borden. Bedankt voor het lezen en blijf ons volgen!

Egbert Gorter