Almelo 1 wint eerste ronde in Zwolle

zwolle pic1

De externe competitie is weer begonnen! Almelo 1 gaat er weer vol goede moed tegenaan, dit jaar! Alvin Jutba zegt het altijd heel mooi: “We zijn te sterk voor de 3e klasse, maar nog te zwak voor de 2e”. Dat betekent dat we waarschijnlijk bovenin klasse 3B gaan eindigen. Maar met teams als ASV2, Zevenaar en Pallas als concurrentie, is van kampioenschap nog niet zomaar sprake. Gelukkig kunnen we alvast 2 matchpunten bijschrijven en ons nu concentreren op de volgende ronde. De wedstrijd verliep als volgt:

Yannic had alvast een ronde vooruit gespeeld op vrijdagavond, omdat de zaterdag hem slecht uitkwam, deze keer. Altijd mooi als dit geregeld kan worden en gelukkig kwam hij ook niet met een 0 thuis, maar met remise. 0.5

Eenmaal in Zwolle ging Alvin er hard tegenaan. Hij zegt zelf met wit beter te spelen, maar daar was zaterdag niks van te merken. Toen ik even kwam kijken, stonden er bij zijn tegenstander allerlei stukken in, ook dreigde er een paardvork. Het was blijkbaar niet meer te pareren, want een kwartier later meldde hij al dat hij gewonnen had. Netjes! 1.5

Even later konden we een punt bijschrijven van Ben. Veel heb ik er niet van gezien, maar het eindigde in ieder geval met een harde koningsaanval, waarbij de zwartveldige loper van Ben en zijn dame voor mat zorgden. 2.5

Heel prettig als het op deze manier punten regent! Edwin schreef er ook nog één bij. Vanuit de opening stond hij een geofferde pion voor. Wit had daarvoor veel ontwikkeling gekregen, maar Edwin verdedigde taai! Toen hij eenmaal een fianchetto voor elkaar had op de koningsvleugel, zag ik eigenlijk niet meer zo veel voor zijn tegenstander. In de slotstelling stond Edwin volgens mij gewoon een aantal gezonde pionnen voor en werd opgegeven. 3.5

zwolle pic2

Helaas ging het hierna bij mijzelf fout. Het cruciale moment zit hem waarschijnlijk in onderstaand diagram. Hier speelde ik 1…fxe5, omdat ik dacht dat ik na 2 Txg7-Tg8 voldoende tegenspel zou krijgen. Het tegenspel bleef echter uit en de pion op e5 werd ontzettend zwak. Deze viel uiteindelijk en de vrije f-en e-pion van wit besloten de partij. Beter is hier 1…g6, waarna waarschijnlijk 2 exf6-Pf6 3 Lxe6+-Txe6 komt, waarna ik weer alle vertrouwen in de stelling heb. 3.5

Martin won op overtuigende manier! Door zijn toren te stapelen op een geïsoleerde pion en nog meer druk te zetten met zijn eigen pion, kwam hij materiaal voor. In een dubbeltoreneindspel had hij al twee vrijpionnen die naar lieve lust konden lopen. Later kwam er nog meer pionnen bij en vond zijn tegenstander het wel goed. 4.5

Met de winst binnen konden we rustig kijken naar Alexandr, die een zware partij had. Hij stond al een tijdje niet zo lekker met een kwaliteit achter. Maar ineens was er hoop! Door een vreemde opstelling van vrijpion en loper, konden de torens van de tegenstander niks meer uitrichten. Er moest een toren gegeven worden voor een pion, waardoor Alexandr een stuk voor stond. Echter had de tegenstander drie verbonden vrijpionnen die dan weer sterker waren dan de loper. Even deed zich een moment voor dat Alexandr geforceerd naar een remise-toreneindspel had kunnen gaan (3 tegen 2 op dezelfde vleugel), maar hij kreeg dollartekens en speelde zichzelf kapot. Volgende keer beter! 4.5

Tot slot Marcel, die de hele partij lekker veel druk uitoefende op de damevleugel. Zijn tegenstander verdedigde met hand en tand om zijn pion op a5 te kunnen houden. Als die eraf zou gaan, zou Marcel namelijk vrij spel hebben met zijn b- en c-pion. Uiteindelijk gebeurde dit en konden we de einduitslag noteren! 5.5

In onderstaand schema is te zien hoe we nu voorstaan. Niet gek, al loopt Zevenaar wel heel erg hard. Daar mogen we in ronde 3 tegen schaken. Maar nu eerst de partij thuis tegen WSG2, dat laatste staat.

zwolle pic3

Johan op den Dries