Schaakvereniging Almelo- Staunton Groningen

Op zaterdag 17 september de 1e wedstrijd in het nieuwe KNSB-seizoen en gelijk tegen de sterkste uit de poule, klasse 3A. Een lastige pot in de gezellige zaal van The Shamrock onder de bezielende leiding van wedstrijdleider Bennie Steffens (altijd goed georganiseerd) en samen met het 2e achttal dat de strijd moest aangaan tegen het gedegradeerde E.N.O. uit Nijverdal, waarschijnlijk ook de sterkste in de poule, de Promotieklasse,  van het tweede achttal.

Het begin was niet best. Naast mij vielen de stukken als rijpe appels uit de boom en het was niet de boom van Staunton, maar die van ons. Alvin Jutba moest met de witte stukken vrij snel buigen voor de jeugdkampioen van NL in de klasse tot 12 jaren, Jonas Hilwerda. Buurman Alexandr Mityiaev had inmiddels een kwaliteit en 2 pionnen cadeau gedaan en streed een verloren strijd. In het vervolg weerde hij zich echter krachtig en hij eindigde als allerlaatse vandaag, maar helaas moest hij zich in het zeer verre eindspel wel overgeven.

De topborden deden het uitstekend. Zagar Zeeman won in een reguliere en nette partij van Jeb Blom. Wethouder Marcel Wildschut kwam gisteravond laat uit het buitenland, maar wist de dame van Paul hummel te veroveren en won ook. Johan op den Dries aan bord 3 stond na de opneming redelijk goed naar mijn idee, maar liet de teugels wat vieren, waarna het tegen Hans Pollee van Staunton remise werd. Ondertussen had grootmeester Edwin Sarink aan het 4e bord John Riksten van het bord geknikkerd. Martin Bootsma had een tamelijk wilde partij aan bord 5 welke vrij vredig in remise eindigde. Op dat moment had SV Almelo 4 punten en kon ik rustig remise schuiven. Alexandr verloor dus nog als laatste en daarmee kwam de eindstand op 4,5-3,5 voor Almelo. Het tweede achttal verloor helaas met 4,5-3,5 van E.N.O. De uitslag:

Staunton Groningen – S.V. Almelo

1 Jeb Blom          Zagar Zeeman 0-1