Almelo Jeugd GP  Ranking after round: 7

Voor fotos kijk op de Facebook pagina van Schaakvereniging Almelo

Almelo op 7e plaats na eerste duel tegen MSV

door: Johan op den Dries

Afgelopen zaterdag is het eerste team van Almelo begonnen aan haar seizoen in de tweede klasse. Het wordt een zware dobber! Veel mensen uit ons team hebben nog nooit zo hoog gespeeld, waaronder ikzelf. Anderen, zoals Marcel, komen voor het eerst in hun leven uit tegen een grootmeester. Wel spannend allemaal!

De reis naar Meppel verliep vrij vlekkeloos en we waren ruim op tijd aangekomen in het café waar Meppel speelde. Het café had trouwens erg veel weg van onze thuislocatie! Dus ook hier moesten we de trap op om te gaan spelen.

Na een paar uur viel de eerste 0 voor Almelo. Hans Veenstra had aan bord acht ogenschijnlijk een goede opening, maar er ging een stuk verloren. Dit heb ik van horen zeggen. Toen ik de laatste keer kwam kijken was zijn stelling nog okay, maar op een gegeven moment was de partij verloren en was Hans helaas ook al weg. 0

Martin vroeg om remise aan Ben en Ben vond het prima. Er waren namelijk nog wat partijen die er goed uitzagen voor ons, waaronder die van hemzelf en die van Alexander. Rem

Vervolgens vroeg ikzelf ook aan Ben of ik remise mocht maken. Vanuit een wat moeizame opening, meende ik opeens een zetherhaling te zien. Ook mijn tegenstander schrok ervan dat ik opeens steeds zijn dame bleef aanvallen. Hij kwam echter met een dijk van een dame-offer. Dit lost zijn probleem in één keer op en met twee stukken en een toren tegen een dame, was er helaas niet meer te spelen voor mij. 0

Alexander speelde zoals gezegd erg goed. Hij heeft vanuit een rustige opening alles afgeruild, tot hij in een pionneneindspel aankwam. Het eindspel was remise bij goed spel, maar dat goede spel bleef uit bij de tegenstander. Alexander creëerde een vrijpion en het was gedaan! 1

De tijdnoodfase brak aan bij Marcel en dit was een opzienbarend moment. Want zelfs een grootmeester komt aan het zweten als hij 11 seconden op de klok heeft in een tactische stelling. En wat bleek: Hij greep inderdaad mis! Marcel kon een mooie aanval opzetten met matdreigingen erin. In zware tijdnood zag hij een torenoffer, wat leidde tot eeuwig schaak. Hier waren we met z’n allen natuurlijk erg blij mee, maar in de analyse bleek: De koning stond zo slecht dat het mat in 5 had kunnen zijn!! In elk geval fantastisch gespeeld door Marcel! Rem

Toen ik bij de partij van Ben ging kijken, wachtte me een onaangename verrassing: Zijn stelling was helemaal niet zo leuk meer! Eerst had hij nog een flinke aanval gehad, met actief stukkenspel en een vrije h-pion. Nu stond hij een stuk achter. Weliswaar hij had wat counterkansen tegen de koning van zwart, maar toen die gepareerd waren, waren er geen kansen meer over. 0

Met de stand op 4-2 achter, moesten er dus winsten komen van Alvin en Yannic, die beiden slecht stonden. Alvin wist zijn stelling echter mooi te keepen en maakte remise, met het oog op de stelling van Yannic, die glad verloren was. Rem

Maar Alvin had beter nog even kunnen wachten!! Yannic speelde eigenlijk maar wat door voor de vorm, hij stond erg veel materiaal achter. Toen opeens zijn tegenstander een vol stuk blunderde! Nu was het twee lopers, een toren en twee pionnen tegen twee torens en 4 pionnen. Alle kansen voor Yannic dus. Maar goed, de tijd begon te dringen, de methode om te winnen was onduidelijk en een teamresultaat zat er al niet meer in. Dus ook hier remise. Rem

Al met al is 3 bordpunten geen verkeerde score tegen dit team niet verkeerd en ook goed voor de 7e plaats. De volgende keer tegen Laurierboom-Gambiet wordt pittig, maar er zijn kansen, zoals we ook in deze wedstrijd zagen!

Thuis

Uit

Score

Vreugt de, D. (Dennis) (2409)

Wildschut , M. (Marcel) (2088)

½ - ½

Donker , R. (Roel) (2177)

Dries op den, J. (Johan) (2012)

Boer de, B. (Bas) (2023)

Mityaev , A. (Alexandr) (2010)

Jans , M.W.F. (Micha) (2070)

Bootsma , M. (Martin) (1996)

½ - ½

Jonkman , F.H.M. (Fokke) (1942)

Poelstra , B.M. (Ben) (1971)

Koningsveld van, M.P. (Menno) (2092)

Husers , Y.G.M. (Yannic) (1770)

½ - ½

Berg van den, R. (Rienk) (1983)

Jutba , A.S. (Alvin) (1928)

½ - ½

Dudink , B.P.W. (Bas) (1946)

Veenstra , J.W. (Hans) (1924)

Doe je ook mee? Aanmelden kan nu!

Let op dit jaar wegens verbouwing aan de Noordikslaan
Niet in deze vestiging maar aan de C Van Renneslaan 37.
 — bij CSG Het Noordik - Van Renneslaan.